Kupno samochodu używanego – co sprawdzić przed zakupem?

Zakup używanego samochodu wiąże się z pewnym ryzykiem. Do największych zagrożeń należy kupno auta powypadkowego, obciążonego kredytem, kradzionego, z cofniętym przebiegiem albo w złym stanie technicznym. Na co więc zwrócić uwagę, kupując pojazd, aby nie trafić na zepsuty czy powypadkowy egzemplarz?

Kontrola samochodu używanego przed zakupem

Spotykając się z prywatnym sprzedawcą lub oglądając pojazd w komisie, dokonaj bardzo dokładnej kontroli auta. Nie musisz korzystać z pomocy fachowców, ponieważ wiele kwestii możesz sprawdzić samodzielnie.

Co sprawdzić przed zakupem auta? Zwróć uwagę na ewentualne ślady uszkodzeń na szybach i stan ogumienia. Obejrzyj ewentualne uszkodzenia karoserii, sprawdź prawidłowe działanie drzwi (po wypadkach mogą one bowiem otwierać się z trudem), stan tarcz hamulcowych i grubość klocków. Zobacz, czy na nadwoziu nie ma śladów korozji.

Skontroluj poziom płynów eksploatacyjnych oraz silnik pod kątem wycieków płynu chłodniczego i oleju silnikowego. Sprawdź prawidłowe spasowanie wszystkich elementów nadwozia. Zwróć też uwagę na wydajność układu klimatyzacji. Do innych ważnych kwestii należy kontrola właściwego funkcjonowania zamków czy też prawidłowego działania zewnętrznego oświetlenia.

Podczas jazdy próbnej skontroluj również pracę wszystkich układów auta. Zwróć zwłaszcza uwagę na działanie rozrusznika, świecenie kontrolek ostrzegawczych na desce rozdzielczej, pracę układu chłodzenia i wspomagania kierownicy. Sprawdź stan układu hamulcowego, hałaśliwość pracy układu wydechowego czy też szarpnięcia podczas dodawania gazu albo zmiany biegów.

Sprawdź najważniejsze dokumenty!

Poza dokładnym obejrzeniem nadwozia, podwozia i silnika w aucie, zwróć też uwagę na jego dokumenty. Najważniejszy jest dowód rejestracyjny – sprawdź, czy numery wbite w dowodzie zgadzają się z tymi na pojeździe. Dowiedz się, czy samochód nie ma współwłaścicieli, i nie stanowi zabezpieczenia kredytowego. Warto też sprawdzić termin badań technicznych i datę ubezpieczenia.

Zobacz kartę pojazdu, czyli czerwoną książeczkę wydawaną wraz z autami rejestrowanymi po raz pierwszy w Polsce po 2000 roku. Zwróć uwagę, kiedy pojazd został zarejestrowany po raz pierwszy. Jeśli po 2000 roku, koniecznie upomnij się o książeczkę pojazdu, bez której nie przerejestrujesz auta.

Obejrzyj ponadto książkę serwisową, zwracając uwagę na pieczątki i wpisy z serwisu. Jeśli wszystkie są takie same lub bardzo podobne pod kątem charakteru pisma albo koloru długopisu, to jest to podejrzane i powinno Ci dać do myślenia. Zdarza się bowiem, że oszuści kupują książki serwisowe w Internecie, a następnie sami je wypełniają i sprzedają później ze skradzionymi pojazdami.

Upewnij się także, że numer VIN jest zgodny z rokiem pierwszej rejestracji albo produkcji auta. W przypadku, gdy sprzedający posiada polisę AC, dowiedz się, czy istnieją informacje dotyczące wypłaconych odszkodowań. Jeżeli samochód został sprowadzony z zagranicy, obejrzyj oryginalne papiery auta i dokumenty celne. Jeśli to możliwe, sprawdź też faktury za naprawy.

Raporty VIN – ważny element przed kupnem auta

Uczciwy sprzedawca powinien bezproblemowo przedstawić numer VIN pojazdu. Możesz go wykorzystać, aby sprawdzić w bezpłatnych lub płatnych raportach VIN ostatni przebieg auta, historię opłacania OC, liczbę właścicieli czy daty wcześniejszych sprzedaży.

Co zrobić po zakupie auta używanego?

Kupno używanego samochodu wiąże się też z koniecznością dopełnienia szeregu formalności po zakupie. Kiedy już nabędziesz pojazd, sprawdź ważność polisy OC. Klient kupujący używane auto na podstawie umowy sprzedaży musi też w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy rozliczyć się z urzędem skarbowym, w przeciwnym razie grozi mu grzywna. Deklarację podatkową PCC-3 trzeba złożyć w US właściwym dla miejsca zamieszkania. Ponadto w ciągu 30 dni od zakupu musisz przerejestrować pojazd. W innym wypadku grozi Ci kara administracyjna w wysokości do 1000 zł.

Pamiętaj również, że po dopełnieniu formalności warto zrobić kompleksowy przegląd i serwis pojazdu w warsztacie, obejmujący m.in. wymianę napędu rozrządu, sprawdzenie stanu łańcucha rozrządu, wymianę filtrów i płynów czy też kontrolę układu jezdnego.